Kinas förvandling och snabba tillväxt de senaste decennierna är av sällan skådad skala i ett globalt perspektiv. De senaste 35 åren har Kina framgångsrikt förändrats från ett agrarsamhälle till ett i många avseenden modernt industriellt samhälle. Det som tagit Kina 35 år kan jämföras med USA där samma omställning tog över 100 år.
Den snabba tillväxten har grundlagts via stora investeringar i infrastruktur, internationellt konkurrenskraftiga företag inom många varierande branscher och ett förstklassigt utbildningssystem. Från att massproducera enklare varor är Kina idag ledande inom många industrier som telekom, höghastighetståg, motorfordon, bank och kraftöverföring för att nämna några industrier.
Kinas president Xi Jinping fortsätter i tidigare ledares fotspår och ökar takten för säkerställa Kinas fortsatta tillväxt. Xi Jinping har bland annat tagit krafttag mot korruption och flera högt uppsatta tjänstemän har avsatts och åtalats. Miljön har fått högre prioritet och stora investeringar görs för att förbättra och byta ut gammal miljöförstörande kapacitet som t.ex. inom stålindustrin och kolkraftgengering.
Telekommunikation har genomgått en snabb utveckling och inom några har Kinas befolkning, som uppgår till mer än 1,3 miljarder invånare, tillgång till 3 eller 4G. Kina är världens största mobila bankmarknad där över 60 procent av alla bankkunder gör sina transaktioner via mobilen eller surfplattor, vilket kan jämföras med USA där motsvarande siffra är 35%. Tillgång till 3G och 4G innebär också att Kinas internethandel ökar mycket snabbt, vilket bl.a. manifesterats av Alibabas framgångsrika notering på New York Stock Exchange hösten 2014. Den 10 november 2014, slog handeln på Alibabas plattform nytt rekord och varuförsäljningen uppgick till motsvarande 10 miljarder SEK på 38 minuter!
Tencent, Kinas motsvarighet till Facebook, ligger i absolut framkant av social media med networking och sin egenutvecklade mobila meddelande-app, WeChat. Men Tencent erbjuder så mycket mer än kommunikation och kan snarast ses som en öppen livsstilsplattform med underhållning som spel och appar, videos och ”streamat” västerländskt innehåll, sökmotor och egen betalningslösning. Kinesiska bolag, oavsett bransch, söker global expansion via uppköp och organisk tillväxt.
Sydkorea är ett annat exempel på asiatiskt tillväxtunder, både ekonomiskt och industriellt. Sydkorea var ett av regionens fattigaste länder efter Koreakriget på 1950-talet och är nu världens 12:e största ekonomi mätt i köpkraftsjusterad BNP. Sydkorea är världsledande inom flera sektorer som smartphones, fordonstillverkning och mekanisk industri. IMF beskriver Sydkorea som en av världens snabbast växande ledande ekonomier av nästa generation. I detta perspektiv är det märkligt att den internationella kapitalförvaltningsbranschen klassificera Sydkorea som ”Emerging Market” samtidigt som t.ex. Grekland klassificeras som ”Developed Market”.
Ett tredje exempel på ett asiatiskt land som har mycket goda framtidsutsikter är Indonesien. Landet har världens 4:e största befolkning och en gynnsam demografi med 25 % av befolkningen under 25 år. Indonesien har vuxit snabbt och var efter Kina den snabbast växande ekonomin av G20 medlemsländerna 2012. Inget talar för att tillväxten kommer att mattas av. Rating institutet Fitch uppgraderade Indonesien till ”Investment Grade” 2011 och året efter följde Moody’s med samma uppgradering.