Asia Growth Capital Management AB värnar alltid om att upprätthålla ett högt integritetsskydd för kunder, andelsägare, leverantörer, samarbetspartners och anställda samt andra personer vars uppgifter behandlas inom ramen för vår verksamhet. Vi kan komma att behandla personuppgifter som erhålls från dig, din arbetsgivare, dina kollegor eller annan, till exempel Bolagsverket eller andra allmänt tillgängliga källor. Dina personuppgifter behandlas alltid i enlighet med gällande dataskyddsregelverk.
Den 25 maj 2018 började EU:s dataskyddsförordning samt dataskyddslagen att tillämpas. De nya regelverken har medfört ett förstärkt skydd för de personer vars personuppgifter behandlas och ställer fler och hårdare krav på de företag och organisationer som behandlar personuppgifter.
Ändamål med behandling av personuppgifter
Vår behandling av personuppgifter kan ske med följande, samt andra därmed förenliga, ändamål:
a) för att utföra tjänster och uppdrag för våra kunder, b) tillhandahålla kundtjänst och hantera klagomål, c) informera om och marknadsföra våra tjänster och de fonder som vi har uppdrag att förvalta, inkl. direktmarknadsföring, d) genomföra kund- och marknadsanalyser avseende våra tjänster och de fonder som vi förvaltar, e) hantera kontakter med befintliga och potentiella leverantörer, motparter, samarbetspartners och myndigheter, f) i förekommande fall, att vidta åtgärder enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt marknadsmissbruksförordningen samt, i enlighet med gällande regler, utföra kontroller mot sanktionslistor, g) ekonomi- och personaladministration, h) rekrytering av personal, i) kontinuitetsplanering, samt j) hantering av frågor och andra kontakter som tagits med oss.
Personuppgiftsbiträden
Personuppgifter behandlas även av våra uppdragstagare när dessa utför verksamhet som innefattar behandling av personuppgifter. Vi anlitar bl.a. uppdragstagare för att utföra verksamhet avseende marknadsföring och försäljning av våra förvaltade fonder samt ekonomiadministration.
Uppdragstagare som behandlar personuppgifter för vår räkning omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande regelverk.
Laglig grund för behandlingen
Behandling av personuppgifter får endast ske om det finns en laglig grund enligt dataskyddsförordningen eller, i förekommande fall, lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Behandling av uppgifter om kunder sker generellt med stöd i den rättsliga grunden att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser enligt kundavtalet.
Uppgifter om såväl befintliga samt potentiella investerare i de förvaltade fonderna behandlas i förkommande fall med grund i att vi, och i förekommande fall våra samarbetspartners, har berättigade intressen av att utveckla, marknadsföra och administrera tjänster och verksamheter.
Uppgifter om anställd personal behandlas med stöd i att behandlingen är nödvändig för att fullgöra avtal med den anställde och de rättsliga förpliktelser som följer av anställningsavtalet, kollektivavtal m.m. samt, i förekommande fall, att vi har berättigade intressen av att behandla uppgifter om de anställda.
Härutöver behandlas personuppgifter för att administrera våra kontakter med företrädare för befintliga och potentiella leverantörer, personer som söker anställning hos oss, motparter och myndigheter samt andra personer som tar kontakt med oss. Behandlingen grundas i dessa fall i regel på att vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Om behandlingen sker på grund av att den registrerade personen självmant tagit kontakt med oss (och vi i det enskilda fallet inte har ett berättigat intresse eller annan grund för att behandla uppgifter) anses den registrerade ha lämnat samtycke till att vi behandlar de personuppgifter som förmedlas genom kontakten. Den registrerade har alltid rätt att återkalla ett sådant lämnat samtycke.
När personuppgiftsbehandling grundas på våra berättigade intressen genomför vi alltid en intresseavvägning mellan våra intressen och den registrerades intressen av integritet och grundläggande friheter och rättigheter. Om den registrerade har invänt mot behandlingen tar vi hänsyn till dennes inställning i bedömningen. Behandlingen är i dessa fall endast tillåten om våra intressen av behandlingen väger särskilt tungt.
Behandlingens varaktighet
Personuppgifter om kunder behandlas under den tid som vi är skyldiga att bevara uppgifterna enligt lagen om värdepappersmarknaden och andra regelverk som gäller för vår verksamhet. I nuläget kräver dessa regelverk generellt att behandlingen pågår under den tid som kundrelationen varar samt under en tid om fem år därefter. Lagringen kan pågå under längre tid om vi bedömer att vi har ett eller flera berättigade intressen av att fortsätta behandlingen som väger tyngre än den registrerades intressen (t.ex. om uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna tillvarata eller försvara rättsliga anspråk). Normalt pågår lagringen inte under längre tid än tio år efter det att sparandet avslutats.
I verksamheten förekommer även andra personuppgifter som vi är skyldiga att behandla enligt de regelverk som gäller för verksamhet (t.ex. vissa uppgifter om personal hos oss samt hos våra uppdragstagare och motparter). Även i dessa fall pågår lagringen under den tid vi är skyldiga att bevara uppgifterna enligt relevanta regelverk samt den ytterligare tid som vi kan ha ett berättigat intresse av behandlingen.
Andra typer av personuppgifter gallras regelbundet enligt vår gallringspolicy utifrån huruvida behandlingen fortsatt är nödvändig utifrån ändamålen med behandlingen.
De registrerades rättigheter
Dataskyddsförordningen innebär att de registrerade har rätt att kostnadsfritt få tillgång till de personuppgifter som vi behandlar i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. I vissa fall finns också rätt för de registrerade att få personuppgifter överförda till sig samt att, när det är tekniskt möjligt, begära att sådan överföring sker direkt från oss till den nye personuppgiftsansvarige. Vidare har de registrerade rätt att få del av uppgifter om bl.a. för vilka ändamål behandlingen sker, varifrån uppgifterna har hämtats, vilka kategorier av uppgifter som behandlas, de mottagare eller kategorier av mottagare till vilka uppgifterna lämnats eller ska lämnas ut, den förutsedda period som behandlingen kommer att pågå samt rättigheter enligt dataskyddsförordningen. De registrerade har också rätt att begära rättelse av felaktiga personuppgifter och att komplettera ofullständiga uppgifter.
Om vi behandlar personuppgifter trots att behandlingen inte längre är nödvändig utifrån de angivna ändamålen med behandlingen, har de registrerade i regel rätt att begära att vi utan onödigt dröjsmål ska radera uppgifterna. Detsamma gäller när behandlingen grundas på att den registrerade samtyckt till behandlingen. I vissa fall har de registrerade också rätt att begära att vi ska begränsa vår behandling av dennes personuppgifter. Om personuppgifterna lämnats ut av oss till en extern mottagare (t.ex. ett personuppgiftsbiträde, en leverantör/samarbetspartner eller en myndighet) är vi skyldiga att underrätta dessa mottagare om den registrerades begäran, om detta är möjligt och inte medför en oproportionerlig arbetsinsats.
Om en registrerad person anser att ett fel begåtts i vår hantering av personuppgifter har denne möjlighet att inge klagomål till Datainspektionen.
Särskilt om direktmarknadsföring
Registrerade personer har alltid rätt att anmäla till oss om de motsätter sig att deras personuppgifter används för direktmarknadsföring.
Kontaktuppgifter
Om du har frågor kring vår behandling av personuppgifter kan du kontakta oss på adressen Asia Growth Capital Management AB, Birger jarlsgatan 10, 114 34 Stockholm och telefonnumret 08-403 745 00. Du kan även skicka e-post till info@agcm.se.